Stichting tot behoud Hendrikus

Het Varend Monument® Hendrikus is in 1959 gebouwd door de werf J. van der Molen in Zaandam.

Na 1974 werd de fiets- en voetgangerspont Hendrikus aangekocht door de gemeente Tiel voor overtochten over de Waal tussen Tiel en Wamel.

In 2015 is de Hendrikus vervangen door de Pomona, een schip dat door één persoon gevaren kan worden i.p.v. twee die nodig waren voor de Hendrikus.

In 2019 is de Hendrikus grondig opgeknapt om tijdelijk te varen als veerpont in Antwerpen.

Sinds 3 januari 2020 is de Hendrikus weer terug in Tiel om ingezet te worden voor bijzondere vaartochten over de Waal.

Vanaf februari 2021 is de Stichting tot behoud Hendrikus de trotse eigenaar.

Stichting tot behoud Hendrikus wil de veerpont graag inzetten voor recreatieve doeleinden en het daarnaast incidenteel ter beschikking stellen voor specifieke activiteiten. Zo blijft een mooi stukje historie behouden voor prachtige recreatieve tochten over de Waal.

Om de Hendrikus in de vaart te houden, zijn er vele handen nodig om het schip in tip-top-conditie te houden. Al dit werk wordt gedaan door vrijwilligers waarbij er ook plaats is voor mensen die een maatschappelijke stage moeten lopen of voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zo heeft de Hendrikus ook nog een maatschappelijke functie.

Mijn persoonsgegevens mogen behandeld worden conform de Privacyverklaring