Flipje ontstond als reclamefiguurtje van jamfabriek ‘De Betuwe’. Deze fabriek stond aan het eind van de 19e eeuw aan de Grotebrugse Grintweg te Tiel. Onder de naam ‘Tielsche Koffiesiroop Fabriek’ werd koffiesiroop als vervanger van de toentertijd dure koffie geproduceerd. Deze koffiesiroop werd gemaakt van appels, peren, bieten en wortelen. Hierdoor deed de fabrikant ervaring op in conservering van vruchten. In 1888 werd de naam van de fabriek veranderd in ‘Nederlandsche Fabriek van Verduurzaamde Vruchten Maatschappij de Betuwe NV’.
De fabriek ging jam produceren, maar ook appeldrank en tomatensap en appelstroop. Het fruit voor de productie was in de Betuwe ruim voorradig. Na de eerste wereldoorlog ontstonden meerdere jamfabrieken en nam de concurrentie toe. De fabriek, die inmiddels het predikaat Hofleverancier verwierf, bevocht haar marktaandeel. Er volgde een moderniseringsslag. Er kwam een nieuwe fabrieksinstallatie, de naam van de onderneming werd gewijzigd in ‘Maatschappij de Betuwe N.V.’ en men zocht naar nieuwe reclamemethoden. Hieruit ontstond Flipje.
‘De Betuwe’ gaf al kleine kinderboekjes uit waarin de producten gepromoot werden. In 1935 verzocht de directie van ‘De Betuwe’ het reclamebureau ‘Van Alfen’, waar ze al jaren mee werkten, om een figuurtje te verzinnen.
Philip van Alfen bedacht in 1935 een mannetje met een dik frambozenlijf en armen en beentjes van rode bessen. Naar een naam werd druk gezocht tot Van Alfen uitriep: ‘desnoods noemen we hem Flip!”.
Het vruchtenmannetje, met de naam ‘Flipje’ op zijn muts, moest voortaan het herkenbare logo van de Tielse jamfabriek worden.